CRM trends

We roepen het al een aantal jaar, maar het is nog steeds een belangrijk feit: CRM is belangrijker dan ooit. Klanten verwachten steeds meer van hun leverancier of dienstverlener en zijn verontwaardigd als deze partij hen niet goed kent. Ze zijn immers klant! Het ‘kastje-naar-de-muur verhaal’ en het telkens maar uitleggen van problemen zorgt ervoor dat de frustratie toeneemt. Een frustratie die waarschijnlijk voorkomen had kunnen worden als bedrijven relatie- en communicatiegegevens op orde zouden hebben. Gelukkig zitten we midden in een transitie waarbij steeds meer bedrijven beseffen dat een CRM-strategie de juiste oplossing is. Onderzoeksbureau Forrester bracht een aantal CRM-trends aan het licht.

Na een lang oriëntatieproces hebt u het eindelijk gevonden: “Dit moet het zijn, dit CRM-systeem voldoet aan al onze eisen en wensen. Hiermee zijn we klaar om klantgerichter te gaan werken.” Het CRM-systeem an sich zorgt echter niet dat u ook daadwerkelijk klantgericht werkt. Deze vijf tips helpen uw CRM-implementatie slagen.

Donderdagavond 14 januari j.l. bezocht Cayentis het ‘Inspiration Winnaars van klachtgerichte awards’ evenement van het Platform voor Klantgericht Ondernemen, bij Beeckestijn Business School in Leusden. Deze avond stond in het teken van drie bedrijven die in 2015 awards hebben gewonnen voor de wijze waarop zij met klanten en klantdata omgaan. Sanoma SBS won de DDMA Customer Data Award, Robeco de NCCA Customer Service Online Award en Veiligheidsregio Noord-Holland Noord de Dutch Business Intelligence Award. Graag nemen wij u mee in de verhalen achter het succes van deze bedrijven.

Veel marketingboeken, -tijdschriften en -artikelen worden gewijd aan inzicht in - en informatie over standaard doelgroepen. Door jarenlang onderzoek is er immers veel informatie beschikbaar over deze standaard doelgroepen, waardoor je hier als bedrijf slim op kunt inspelen. Of kòn inspelen? De klantreis bevindt zich al enige tijd online; daar wordt bij standaard doelgroepen geen rekening mee gehouden. Door de verschuiving naar online is er meer data beschikbaar dan enkele jaren geleden. Het inzichtelijk maken van, en het analyseren en handelen naar deze data leidt u tot betere resultaten.