3 redenen waarom werken met de scrum methodiek leidt tot betere resultaten

Jouw organisatie te helpen relevant te blijven is ons doel. Daarom zijn Cayentis en scrum twee handen op één buik. De scrum methodiek is namelijk ons middel om tot dat doel te komen. In dit nieuwste artikel geven we je drie goede redenen waarom de scrum methodiek leidt tot een betere resultaten.

Deel deze kennis met je collega's:

Share on linkedin
Share on email

Tegenwoordig is er veel aandacht voor de methodiek waarmee een project wordt uitgevoerd. Zeker bij grote IT-projecten. Je wil graag optimaal resultaat boeken, want er zijn hoge investeringen mee gemoeid. Er is dan niemand bij gebaat als er een hoop geld over de balk wordt gegooid doordat het project niet slaagt of niet leidt tot de gewenste resultaten. De scrum methodiek is bedacht om deze onwenselijkheden te voorkomen. De methodiek bewaakt het projectresultaat door een set aan regels, principes en routines te bieden dat inspeelt op alle mogelijke complexiteiten binnen een groot IT-project. In deze blog gaan we in op de scrum methodiek en geven we je drie redenen waarom werken met scrum leidt tot betere resultaten.

De kenmerken van een IT-project

Een IT-project is een complex project waarbij meerdere stakeholders betrokken zijn. Hierdoor liggen de wensen en eisen bij meerdere personen en is het een ingewikkelde taak om deze goed helder te krijgen. Ook de doorlooptijd vanaf de start tot aan de livegang van het systeem is van belang. Want als we over drie jaar een oplossing leveren voor het probleem van vandaag, is er een grote kans dat dit probleem niet meer speelt. We moeten er dus voor zorgen dat wat er wordt opgeleverd ook daadwerkelijke waarde toevoegt zodra het in gebruik wordt genomen.

Reden 1; de scrum methodiek houdt rekening met voortschrijdend inzicht

Voortschrijdend inzicht is een logisch gevolg naarmate je meer details van het project ontdekt. In het project worden processen goed uitgediept en worden gebruikers betrokken om hun werkwijze en best practices inzichtelijk te krijgen. Traditionele projectmethodieken slaan deze stap niet over, maar beginnen hier vaak mee. Het resultaat is dan een compleet werkboek aan procesbeschrijvingen dat vertaald moet worden naar een werkend systeem.

Hier zit dan ook direct de bottleneck. Hetgeen men zegt dat nodig is, schrijft wat nodig is en vervolgens bouwt wat nodig is, is zwaar onderhevig aan interpretatiefouten. Zeker als er tussen de stappen langere tijdperiodes zitten en de context waarin het besproken is er niet meer bijgehaald kan worden. Zodra het dan eenmaal gebouwd moet worden is er dan onduidelijkheid over de precieze wensen of de toegevoegde waarde.

De scrum methodiek lost dit anders op. Binnen de methodiek wordt het proces alleen op hoofdlijnen uitgewerkt en worden details later ingevuld. Wanneer dan tijdens het project blijkt dat men toch van inzicht wijzigt vanwege tal van redenen, dan kan dit direct aangepakt worden. Het probleem wordt opnieuw bekeken, er wordt op hoofdlijnen een nieuwe oplossing bedacht en deze wordt direct gebouwd als een soort proof-of-concept. Blijkt dit inderdaad beter te passen bij de nieuwe inzichten dan gooien we de ‘oude’ user-stories weg en werken we het nieuwe inzicht in detail uit. Zo kunnen de nieuwe user stories snel opgepakt worden en wordt onnodig werk vermeden.

Door niet verrast te worden door voortschrijdend inzicht, maar dit juist te bemoedigen behaal je maximale resultaten. Nieuwe kennis zorgt namelijk voor betere beslissingen en die wil je in je project kunnen meenemen. Zeker als duidelijk is dat die inzichten voor eindgebruikers en de organisatie meer waarde toevoegen. Zo is voortschrijdend inzicht geen ingewikkelde wijziging van het projectplan, maar onderdeel van het proces.

Reden 2: De scrum methodiek houdt rekening met beperkte IT-kennis

Om vooraf helder te krijgen wat er gebouwd moet worden, moet je vooraf weten wat er nodig is én vooraf weten wat het systeem al standaard kan. Standaard software wordt namelijk vaak ingezet als de basis, waardoor een hoop functionaliteit al beschikbaar is. Het verschil tussen wat het systeem al kan en wat er gewenst is, is dan het nog op te pakken werk in je project.

De toekomstige gebruikers van het systeem weten goed wat er nodig is. De kennis van wat het systeem al kan ligt bij de consultants. Dit vormt soms een uitdaging, omdat de verschillen tussen beiden vooraf moet worden beslecht. Zeker als het gaat om hele bedrijfsspecifieke processen ontstaat hier vaak onduidelijk, verwarring of aannames op basis van te weinig informatie.

Scrum voorziet hierin door gebruik te maken van zogenoemde acceptatiecriteria. Hierin worden de voorwaarden waaraan een stuk functionaliteit moet voldoen in ‘gebruikerstaal’ vastgelegd. Een eindgebruiker hoeft dan geen applicatiekennis te hebben, maar kan wel bepalen of het uitgewerkte stuk functionaliteit zal voldoen aan de eisen die hij of zij stelt. Voor de consultants betekent dit dat zij de complete vertaalslag kunnen maken omdat het einddoel inzichtelijk is. Ze weten namelijk wat de eindgebruiker moet kunnen en kunnen zo terug redeneren. Zij kunnen dan ook tijdens het bouwen toetsen of de uitwerking voldoet.

Door te werken met acceptatiecriteria boek je betere resultaten omdat je de toegevoegde waarde voor de eindgebruikers continue als leidraad aanhoudt. Zo verklein je het risico op processen die IT-technisch prachtig werken, maar niets toevoegen voor de eindgebruiker of de organisatie.

Reden 3: je maakt als stakeholder de cruciale beslissingen

Binnen een scrum project ben je als stakeholder continue betrokken bij het proces. Je ziet de voortgang en geeft direct je feedback wanneer nodig. Juist omdat je zo kort op de bal zit, vergroot je ook je eigen verantwoordelijkheidsgevoel. Je steek er veel effort in en je wil er als stakeholder een succes van maken.

Zeker als het gaat om cruciale beslissingen is de impact van directe feedback door stakeholders groot. De methodiek daagt je namelijk continue uit om na te denken over de vraag: “Wat voegt deze functionaliteit toe aan mijn organisatie?” Want in het begin kan een volledig geautomatiseerd proces heel waardevol lijken, terwijl je er op een later moment achter komt dat het proces helemaal niet vaak voorkomt. Waarom zou je dan veel geld investeren als je er nauwelijks tijd mee bespaart?

Doordat je als stakeholder deze beslissingen neemt en continue uitgedaagd wordt, vergroot je de kans op een waardevol systeem enorm. De scrum methodiek zorgt ervoor dat je de beslissingen kunt nemen tijdens het proces en niet allemaal op voorhand. Zo hoef je niet 100% van de beslissingen te nemen met maar 50% van de informatie.

Op naar betere resultaten

Misschien werk je al met de scrum methodiek of zie je nog niet goed voor je hoe het jouw organisatie zou kunnen helpen. Wij gaan graag met je in gesprek. Ook als je het misschien helemaal niet met ons eens bent. Want uiteindelijk is ons doel om jouw organisatie te helpen relevant te blijven.

Nog steeds nieuwsgierig?

Nieuws
Gijs van Woerdekom

9altitudes groeit verder in Nederland met Add-IT Infosystems

9altitudes versterkt haar positie in Nederland en voegt Add-IT Infosystems toe aan de groep. Add-IT, bestaande uit de business units Software Solutions en ICT Solutions, is met beide units gefocust op ERP-projecten, zowel met betrekking tot de implementatie van business software gebaseerd op Microsoft Dynamics 365 Business Central, als ook met betrekking tot (productie)automatisering.

Pylades, Cayentis én nu ook Add-IT vormen het kloppend hart van 9altitudes in Nederland. 9altitudes is Microsoft Gold partner en levert digitale projecten in CRM – ERP – PLM – IOT – BI – DMS.

Je bent er bijna...

Ontvang elke maand handig Dynamics 365 & Microsoft Power Apps nieuws en tips in je mailbox.

Deze website maakt gebruik van cookies. Zo zorgen we ervoor dat we jou de best mogelijke ervaring kunnen bieden. Door verder te surfen op onze website accepteer je het gebruik van cookies voor bovenstaande doeleinden.

Stuur ons een bericht

Vul het formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact op.

Contactinformatie