AI in Dynamics 365 – Bruikbaar of niet?

Microsoft breidt het Power Platform voortdurend uit met nieuwe functionaliteit. Eén van deze nieuwe functies is de Artificial Intelligence (AI) builder. Onze nieuwste collega Manon (met een master Business Information Management) probeerde 'm uit.

Deel deze kennis met je collega's:

Share on linkedin
Share on email

Microsoft heeft het power platform geïntroduceerd en breidt deze voortdurend uit met nieuwe functionaliteiten. Het power platform bestaat uit Power BI, PowerApps en Flow. Deze applicaties verzorgen respectievelijk voor analyse van data, beslissingen nemen op basis van de analyse en automatisering. Het power platform kan uitstekend geïntegreerd worden in de Dynamics 365 software.

Recentelijk heeft Microsoft de AI builder geïntroduceerd om Artificial Intelligence bruikbaar te maken voor bedrijven die graag willen profiteren van AI capaciteiten. Voor nu heeft Microsoft vier componenten toegevoegd:

·        Binary classification: een model dat kan voorspellen in welk van de twee mogelijke categorieën iets valt. Denk hierbij aan of een klant blijft of niet. Toepassingen in een ander gebied zijn ook goed mogelijk.

·        Text classification: een knelpunt binnen allerlei data toepassingen is de aanwezigheid van ongestructureerde data. Dingen als een email, social media posts en survey responses zijn voorbeelden van ongestructureerde data. Het bevat zeer nuttige informatie, maar met traditionele toepassingen is het nagenoeg onmogelijk om hier (geautomatiseerde) nuttige inzichten uit te verkrijgen.

·        Form processing: hiermee is het model in staat om door middel van een afbeelding velden te vullen in een (CRM) systeem. Denk hierbij bijvoorbeeld aan facturen, waarmee velden als bedrag en crediteur automatisch ingevuld worden op basis van een scan.

·        Object detection: het model is in staat om objecten te tellen, de plaats ervan te bepalen, en kan zelfs bepalen wat het object op de foto is. Microsoft heeft een succesverhaal van G&J Pepsi, waarbij medewerkers een foto kunnen uploaden in een systeem. Op basis van de tellingen van het AI systeem wordt er nieuwe voorraad bestelt. Deze toepassing is dus vooral praktisch voor inventory management systeem.

Alhoewel deze toepassingen tezamen een hele goede start vormen, zijn het tot nu toe slechts een beperkt aantal toepassingen van alle AI mogelijkheden die bestaan. Verder moet niet vergeten worden dat een AI toepassing eerst getraind moet worden met data. Op basis daarvan kan het systeem helpen om voorspellingen te doen of met suggesties te komen. Bijvoorbeeld in het verhaal van G&J Pepsi, zijn er eerst duizenden foto’s gemaakt en beoordeeld door de medewerkers zelf. Op basis van deze data is het systeem in staat om te kunnen bepalen wat voor producten er op de foto staan. Dit model moet constant verbeterd en bijgehouden worden. Een voordeel van het platform is wel dat het low-code is, maar in feite is nog steeds de kennis van de systemen en de juiste data nodig om daadwerkelijk voordeel te kunnen behalen met de AI builder. Het is dus belangrijk om als bedrijf data op orde te hebben.

Ik ben benieuwd naar de toekomstige ontwikkelingen op het AI platform van Microsoft!

Nog steeds nieuwsgierig?

Blogs
Jacques van Engelshoven

Automatiseren: doe het goed, of doe het niet

Het is december, we blikken terug op het afgelopen jaar. Ik beperk me tot de Toeslagenaffaire, daar valt namelijk meer dan genoeg over te melden. Met belangrijke lessen voor ons allen die nadenken over het automatiseren van en digitaliseren van hun organisatie. In het geloof dat kiezen voor een andere applicatie alle problemen kan oplossen schuilt een groot gevaar. Door de automatisering van regels ontstaan nieuwe problemen, en die worden onderschat.

Deze website maakt gebruik van cookies. Zo zorgen we ervoor dat we jou de best mogelijke ervaring kunnen bieden. Door verder te surfen op onze website accepteer je het gebruik van cookies voor bovenstaande doeleinden.

Stuur ons een bericht

Vul het formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact op.

Contactinformatie