Automatiseren: doe het goed, of doe het niet

Het is december, we blikken terug op het afgelopen jaar. Ik beperk me tot de Toeslagenaffaire, daar valt namelijk meer dan genoeg over te melden. Met belangrijke lessen voor ons allen die nadenken over het automatiseren van en digitaliseren van hun organisatie. In het geloof dat kiezen voor een andere applicatie alle problemen kan oplossen schuilt een groot gevaar. Door de automatisering van regels ontstaan nieuwe problemen, en die worden onderschat.

Deel deze kennis met je collega's:

Neem nou de ambtenaren die verantwoordelijk waren voor de ellende van gezinnen die geen toeslagen meer ontvingen. Persoonlijke drama’s voltrokken zich onder het toeziend oog van deze ambtenaren. Zij dachten echter goed werk te verrichten omdat ze regels precies volgden. Ze meenden zelf niet meer te hoeven na te denken over de toepassing van deze regels; het systeem bepaalde. Echter:

„Wenn sie einen Scheißprozess digitalisieren, dann haben sie einen scheiß digitalen Prozess.“

Van onze mensen wordt daarom ook steeds meer verwacht dat we nagedacht hebben over de regels, over de processen; en op basis van reeds eerder gerealiseerde oplossingen, goed doordachte en bewezen systemen implementeren, die gebaseerd zijn op slimmere processen. Ik snap dat de ambtenaren die betrokken waren bij de Toeslagenaffaire niet deze processen zelf bedacht hebben en ook niet betrokken waren bij de inrichting van de systemen. Nu hebben deze regels en systemen chaos gecreëerd, in plaats van efficiëntie en efficiency. Persoonlijke drama’s hadden makkelijk voorkomen kunnen worden. Iemand zou deze ambtenaren het systeem beter uitgelegd moeten hebben; wanneer ze de regels wel, en wanneer ze de regels niet moesten toepassen.

Want hoe we ook alles automatiseren, het blijft mensenwerk. En als mensen stoppen met nadenken, ontstaat er chaos en ellende. Het is dus belangrijk dat gebruikers weten hoe een systeem is opgezet, wat je er wel en wat je er niet mee kunt. In 2020 zullen we ons blijven inzetten voor het implementeren van Dynamics 365 oplossingen die gebaseerd zijn op slimme processen. En wat wij geleerd hebben van de Toeslagenaffaire is dat we nog meer aandacht gaan geven aan de training en begeleiding van de gebruikers; zodat onze klanten hun klanten geen persoonlijke drama’s kunnen bezorgen.

Nog steeds nieuwsgierig?

Nieuws
Gijs van Woerdekom

9altitudes blijft zijn PTC-activiteiten uitbreiden met Econocap Denemarken

9altitudes versterkt zijn PTC-positie met een nieuwe overname in Denemarken. Econocap Denmark treedt toe tot de 9altitudes groep. Samen met Optimate en Bredana Solutions – twee andere leden in Denemarken – worden zij het kloppende hart van 9altitudes in Denemarken. 9altitudes Denemarken levert digitale projecten in ERP, CRM, PLM, IOT, BI, DMS en CAD.

Nieuws
Gijs van Woerdekom

9altitudes groeit verder in Nederland met Add-IT Infosystems

9altitudes versterkt haar positie in Nederland en voegt Add-IT Infosystems toe aan de groep. Add-IT, bestaande uit de business units Software Solutions en ICT Solutions, is met beide units gefocust op ERP-projecten, zowel met betrekking tot de implementatie van business software gebaseerd op Microsoft Dynamics 365 Business Central, als ook met betrekking tot (productie)automatisering.

Pylades, Cayentis én nu ook Add-IT vormen het kloppend hart van 9altitudes in Nederland. 9altitudes is Microsoft Gold partner en levert digitale projecten in CRM – ERP – PLM – IOT – BI – DMS.

Je bent er bijna...

Ontvang elke maand handig Dynamics 365 & Microsoft Power Apps nieuws en tips in je mailbox.

Deze website maakt gebruik van cookies. Zo zorgen we ervoor dat we jou de best mogelijke ervaring kunnen bieden. Door verder te surfen op onze website accepteer je het gebruik van cookies voor bovenstaande doeleinden.

Stuur ons een bericht

Vul het formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact op.

Contactinformatie