Waarom je als brancheorganisatie je leden wil ‘empoweren’

Empowerment: een Engels begrip dat vaak wordt ingezet, maar waarvan de betekenis vaak onduidelijk is. In het vrij Nederlands vertaald ook wel “in je kracht zetten”. Als we het hebben over het ‘empoweren’ van je leden in context van een brancheorganisatie, dan bedoelen we daar eigenlijk mee een verplaatsing van offline naar online. In dit blogartikel lees je waarom dit voor jou brancheorganisatie belangrijk is en krijg je een aantal handvaten mee om hier direct mee aan de slag te gaan.

Deel deze kennis met je collega's:

Share on linkedin
Share on email

Waarom ‘empowerment’?

Een verplaatsing van offline naar online is in de consumenten markt al veel langer gaande. Steeds meer bedrijven bieden de consument de mogelijkheid om online met het bedrijf te interacteren door middel van websites, portals en mobiele apps. Verzekeraars bieden je bijvoorbeeld de mogelijkheid om online je polis aan te passen en bij de meeste energieleveranciers kun je via je mobiele app je verbruik inzien. Waar empowerment in de kern om draait is de consument de mogelijkheid geven om waar en wanneer hij wil te interacteren met je organisatie. Dit in tegenstelling tot de traditionele kantooropeningstijden waar je ’s avonds je verzekeringspolis eens naloopt en hier de volgende dag pas een vraag over kan stellen. Het verplaatsen van offline naar online is een verschuiving die vandaag de dag de norm is. Je valt als organisatie juist op als je deze mogelijkheid niet biedt.

In feite zijn leden van je brancheorganisatie ook consumenten. Dit betekent dat zij gewend zijn aan de hoge mate van service en bereikbaarheid die consumentenbedrijven hen bieden. Verwachtingen die zij onbewust ook bij jou brancheorganisatie hebben. Om als brancheorganisatie relevant te blijven en zo veel mogelijk waarde te blijven bieden aan je leden wil je mee in deze verschuiving. Je wil dat jou leden kunnen interacteren waar en wanneer zij dit willen. In de volgende alinea geven we je een aantal praktische handvaten om hier direct mee aan de slag te gaan.

Waar te beginnen?

Een logische plek om te beginnen is je website. Hierop kun je relevante informatie goed en overzichtelijk neer zetten. Biedt je bijvoorbeeld downloads aan die voor leden interessant kunnen zijn dan kun je deze op een beveiligde plek op je website zetten.

Als je als brancheorganisatie evenementen organiseert dan is het een goed idee om aankomende evenementen op je website te publiceren en je leden de mogelijkheden te bieden zich hierop in te schrijven. Je maakt het voor je leden gemakkelijk om informatie over een evenement in te winnen en omdat ze al ingelogd zijn op je website hebben ze zich binnen een paar klikken aangemeld. Zodra ze dan eenmaal als deelnemer zijn ingeschreven kun je ze gemakkelijk op de hoogte houden van eventuele wijzigingen in het programma.

Ook het beheren van je lidmaatschap en eventuele aanvullingen is een vaak voorkomende handigheid. Zo is het bij veel brancheorganisaties mogelijk om je in te schrijven voor nog specifiekere groepen binnen de organisatie. Bied je als brancheorganisatie ook een fijnmazigere structuur aan dan is het aan te raden om je leden de mogelijkheid te bieden zich hier online voor in- en uit te schrijven.

Als laatste een quick win als het gaat om de betaling van je lidmaatschap facturen. Door deze digitaal te versturen en te voorzien van een online betalingslinkje biedt je jou leden een snelle en gemakkelijke oplossing om de factuur te voldoen. Je leden ervaren het gemak en je brancheorganisatie krijgt de factuur snel betaald.

Download het gratis e-book voor brancheorganisaties

Het succes van een brancheorganisatie valt of staat met in hoeverre een brancheorganisatie in staat is om de belangen van haar leden te behartigen. Door gebruik te maken van data kunnen brancheorganisaties hier succesvoller in zijn.

Als je verder gaat ga je akkoord met onze Privacy Policy.

Nog steeds nieuwsgierig?

Blogs
Guus Heezen

De valkuil van een citizen developer in Power Automate

Microsoft heeft met het begrip ‘Citizen Developer’ een oude gebruikersgroep in een nieuw jasje gestoken. Een Citizen Developer is iemand die zich niet waagt aan programmeren, maar wel goed de weg weet te vinden in oplossingen die Microsoft biedt. Het Power Platform biedt deze groep ontzettend veel mogelijkheden om applicaties te bouwen en deze te voorzien van slimme businesslogica. Je moet er echter wel op letten dat je door al deze mogelijkheden niet in de ‘happy flow’ valkuil trapt. In deze blog lees je wat deze valkuil inhoudt en hoe je deze oplost en voorkomt.

Blogs
Guus Heezen

Waarom je vandaag nog moet starten met de aangepaste help functionaliteit in Dynamics 365

In projecten zien we dat gebruikersadoptie vaak het ondergeschoven kindje is. Het wordt als belangrijk bestempeld, maar de daadwerkelijke investeringen gaan naar het bouwen van extra functionaliteit. En dat is jammer, want gebruikersadoptie is één van de belangrijkste pijlers om een IT-project te laten slagen. In deze blog lees je niet alleen waarom je vandaag nog moeten starten met het maken van aangepaste help functionaliteit, maar ook hoe je hiermee kunt starten. Fijn nieuws: Microsoft helpt je bij het verbeteren van gebruikersadoptie!

Deze website maakt gebruik van cookies. Zo zorgen we ervoor dat we jou de best mogelijke ervaring kunnen bieden. Door verder te surfen op onze website accepteer je het gebruik van cookies voor bovenstaande doeleinden.

Stuur ons een bericht

Vul het formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact op.

Contactinformatie