Microsoft Power Apps en Microsoft Dynamics 365: wat is het verschil?

De innovaties van Microsoft, in de vorm van nieuwe producten en oplossingen, gaan gigantisch snel. De snelheid van deze innovaties maken Microsoft technologie erg interessant. Eén van de grootste ontwikkelingen is de introductie van het Microsoft Power Platform.

Deel deze kennis met je collega's:

Share on linkedin
Share on email

Wat is het Power Platform?

Het Power Platform is de overkoepelende term die drie producten van Microsoft bundelt: Power BI, Power Apps en Power Automate (eerder bekend als Microsoft Flow). Deze producten helpen bedrijven om makkelijk data te maken, bewerken, automatiseren en te analyseren. Het Power Platform wordt mogelijk gemaakt door een onderliggend dataplatform: de Common Data Service (afgekort tot CDS). Dit is een versimpelde en universele manier voor het opzetten van relationele databases, zodat applicaties en services met elkaar overweg kunnen.

In deze vergelijking zullen we vooral kijken naar het Power Apps platform onderdeel waarop het mogelijk is volledige bedrijfsapplicatie vanaf de grond op te bouwen.

Wat zijn de technische verschillen tussen het Microsoft Power Apps en Microsoft Dynamics 365?

In eerste instantie introduceerde Microsoft het platform als Microsoft Dynamics CRM, gebouwd op onderliggend XRM-framework, waar de X staat voor allerlei varianten in relaties om te onderhouden.

Zo waren er componenten van Dynamics CRM ook prima te gebruiken voor het managen van leveranciers, personeel of vrijwilligers. Een echte vlucht kreeg dit XRM-principe echter nooit: organisaties gebruikten Dynamics CRM vrijwel uitsluitend voor sales- en marketing gerelateerde activiteiten.

Het Microsoft Power Apps platform zoals we het nu kennen maakt nog steeds gebruik van beproefde methodes van Dynamics CRM, maar is wel compleet opnieuw opgebouwd. Zo wordt alles nu in de cloud gehost, zijn er aparte opslagmethodes voor bestanden en data en is de gebruikerservaring compleet anders (de Unified User Interface, ook wel UUI genoemd). Daarnaast is Microsoft van een cloud first naar een cloud only strategie, wat betekent dat organisaties met verouderde on-premise systemen geen updates meer mogen verwachten.

Waar zit dan nog meer het verschil in tussen het Microsoft Power Apps en Microsoft Dynamics 365?

Het grootste verschil tussen het Microsoft Power Apps en Microsoft Dynamics 365 zit in de manier waarop je het als organisatie aanschaft. Het eerder beschreven Microsoft Dynamics CRM omvat alles voor het effectief managen van klantrelaties en -interacties: verkoopmogelijkheden, (beperkte) marketingmogelijkheden en klantenservicemogelijkheden. Zo heb je een complete set aan mogelijkheden voor het bedienen van klanten, gebouwd op een generiek framework.

Microsoft biedt de oude Dynamics CRM nu als Dynamics 365-componenten aan, gebouwd op het nieuwe generieke framework (Microsoft Power Apps). Werkt je organisatie met een uitgebreid verkoopapparaat? Schaf dan Dynamics 365 Sales aan, met daarin mogelijkheden voor het registeren van en werken met: potentiële klanten, verkoopkansen en offertes. Heeft je organisatie behoefte aan servicemogelijkheden? Dan is Dynamics 365 Service op zijn plek, waarbij je gebruikt kunt maken van serviceaanvragen, wachtrijen, een knowledge base en service level agreements. Voor vergaande marketingautomatisering is Dynamics for Marketing beschikbaar, net als een legio andere producten die modulair aangeschaft en geïmplementeerd kunnen worden, bijvoorbeeld Dynamics 365 Field Service.

Wanneer je kiest voor het Power Apps platform, ontvang je alleen maar de ‘lege huls’. Dit stelt je als organisatie zelf in staat om modules en bedrijfsprocessen op te ontwikkelen. Je hebt hiermee bijvoorbeeld geen toegang tot het maken van prijsopgaves, maar niemand die je verbiedt om dit niet zelf te maken.

Het verschil tussen de modules van Dynamics 365 en de losse huls in de vorm van Power Apps is dan ook goed te zien in de licentieprijzen: Power Apps licenties starten vanaf €8,40 per gebruiker per maand, terwijl de prijzen voor Dynamics 365 op het tienvoudige kunnen zitten.

Make or buy: het grootste verschil tussen het Microsoft Power Apps en Dynamics 365

Wetende dat het je met het Power Apps platform een lege huls koopt waarop je zelf van alles kunt (laten) ontwikkelen, met een scherp prijskaartje versus de Dynamics 365 modules die duurder zijn, maar wel allerhande standaardfunctionaliteit bevatten is het vooral een kwestie van een make or buy decision: heeft je organisaties de resources om functionaliteit van Dynamics 365 te bouwen op het Microsoft Power Apps platform of niet?

Nog steeds nieuwsgierig?

Business applicaties
Gijs van Woerdekom

Microsoft Power Platform Tip: Filteren in de tijdlijn

In de Power Platform Tip laten we zien hoe je eenvoudig kunt filteren in de tijdlijn. De tijdlijn neemt een steeds belangrijkere plek in binnen Dynamics 365. Indien er veel activiteiten staan vermeld in de tijdlijn kunt u het overzichtelijker maken door de filter methode te gebruiken.

Blogs
Michiel Groeneveld

Succesverhalen: Een nieuw hoofdstuk voor Wij Techniek

Wij Techniek (voorheen OTIB) is met een nieuwe naam en een nieuwe website een nieuw hoofdstuk ingeslagen. De brancheorganisatie maakte al langer gebruik van Dynamics 365 als centrale applicatie voor het beheer van klant- en procesdata, maar heeft nu ook de nieuwe website gekoppeld. De inzet van Dynamics 365 met een koppeling met de nieuwe website biedt een hoop nieuwe mogelijkheden en voordelen voor Wij Techniek.

Je bent er bijna...

Ontvang elke maand handig Dynamics 365 & Microsoft Power Apps nieuws en tips in je mailbox.

Deze website maakt gebruik van cookies. Zo zorgen we ervoor dat we jou de best mogelijke ervaring kunnen bieden. Door verder te surfen op onze website accepteer je het gebruik van cookies voor bovenstaande doeleinden.

Stuur ons een bericht

Vul het formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact op.

Contactinformatie