Scrum bij Cayentis

“Kunnen we deze backlog items nog even refinen?” “Wat is de velocity van jullie team?” En: “Hebben jullie de retrospective van de sprint al gedaan?” Klinkt bekend? Of juist niet? Bij Cayentis was het even wennen toen we een aantal jaar geleden met scrum begonnen. Inmiddels zijn we door schade en schande, maar ook door successen wijzer geworden. Hoe die scrumomgeving er in de praktijk bij Cayentis uit ziet? Nou zo!

Deel deze kennis met je collega's:

Share on linkedin
Share on email

Dagelijkse kost

Onze dagen beginnen altijd met de Daily Scrum van maximaal 15 minuten. Op maandagmorgen staat iedereen wat stroef op uit hun stoel, maar op de meeste dagen wordt vlot uitgelegd wat de vorige dag is gedaan en wat er op de persoonlijke planning staat voor de komende werkdag. Een fijne, snelle manier om direct hulp, informatie en terugkoppeling te krijgen van teamleden! Ook onze klanten doen mee: zo zijn zij direct op de hoogte en hebben we een goed begin van de dag.

Ons team is gedurende een sprint zoveel mogelijk bij elkaar. Het beste werken we wanneer we de kennis van mensen met technische en functionele achtergronden combineren met input vanuit de klant. Natuurlijk kan dit soms best intimiderend zijn: we staan ineens met 5 consultants op de stoep om het project uit te voeren. Toch komt elke klant de schrik snel te boven wanneer blijkt hoe hard het team kan gaan: in 1 sprint is er al zoveel werkende functionaliteit opgeleverd én getest door de klant, dat men vaak niet meer begrijpt hoe projecten ‘vroeger’ een doorlooptijd van enkele maanden hadden.

Het samenwerken is voor Cayentis erg belangrijk: wij verwachten dan ook dat de klant zeer betrokken is. Het is niet mogelijk om ons afgezonderd in een hokje te laten werken; continue samenwerking, bijsturing door de scrum master en product owner en direct testen van het op te leveren product is het belangrijkste. Een sprint(dag) wordt standaard afgesloten met een demonstratie van werkende functionaliteit: de Sprint Review.

En verder?

Wekelijks hebben we refinements: het is bijna een ‘spel’ waarin de Product Owner opgehaalde backlogitems in de vorm van User Stories (helder geformuleerde eisen en wensen vanuit het oogpunt van de uiteindelijke gebruiker) voorlegt aan het team. Deze worden uitgelegd, oplossingsrichtingen worden gezamenlijk bedacht en vervolgens ‘gepuntenpokerd’. Oftewel: hoeveel inspanning verwachten we dat dit gaat zijn? Vervolgens wordt samen met de klant bepaald welke User Stories prioriteit hebben en worden ze ingepland in de sprints. Op basis van de velocity van het team (hoeveel werk kunnen wij in een gemiddelde sprint uitvoeren?) bepaalt de Scrum Master welke items kunnen worden opgenomen in de betreffende sprint.

Door de nauwe samenwerking, het snelle bijsturen en de flexibiliteit die het Scrum Framework ons biedt, hebben we inmiddels veel projecten snel, on-budget en succesvol af kunnen ronden!

Nog steeds nieuwsgierig?

Blogs
Guus Heezen

De valkuil van een citizen developer in Power Automate

Microsoft heeft met het begrip ‘Citizen Developer’ een oude gebruikersgroep in een nieuw jasje gestoken. Een Citizen Developer is iemand die zich niet waagt aan programmeren, maar wel goed de weg weet te vinden in oplossingen die Microsoft biedt. Het Power Platform biedt deze groep ontzettend veel mogelijkheden om applicaties te bouwen en deze te voorzien van slimme businesslogica. Je moet er echter wel op letten dat je door al deze mogelijkheden niet in de ‘happy flow’ valkuil trapt. In deze blog lees je wat deze valkuil inhoudt en hoe je deze oplost en voorkomt.

Blogs
Guus Heezen

Waarom je vandaag nog moet starten met de aangepaste help functionaliteit in Dynamics 365

In projecten zien we dat gebruikersadoptie vaak het ondergeschoven kindje is. Het wordt als belangrijk bestempeld, maar de daadwerkelijke investeringen gaan naar het bouwen van extra functionaliteit. En dat is jammer, want gebruikersadoptie is één van de belangrijkste pijlers om een IT-project te laten slagen. In deze blog lees je niet alleen waarom je vandaag nog moeten starten met het maken van aangepaste help functionaliteit, maar ook hoe je hiermee kunt starten. Fijn nieuws: Microsoft helpt je bij het verbeteren van gebruikersadoptie!

Deze website maakt gebruik van cookies. Zo zorgen we ervoor dat we jou de best mogelijke ervaring kunnen bieden. Door verder te surfen op onze website accepteer je het gebruik van cookies voor bovenstaande doeleinden.

Stuur ons een bericht

Vul het formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact op.

Contactinformatie