Donderdagavond 14 januari j.l. bezocht Cayentis het ‘Inspiration Winnaars van klachtgerichte awards’ evenement van het Platform voor Klantgericht Ondernemen, bij Beeckestijn Business School in Leusden. Deze avond stond in het teken van drie bedrijven die in 2015 awards hebben gewonnen voor de wijze waarop zij met klanten en klantdata omgaan. Sanoma SBS won de DDMA Customer Data Award, Robeco de NCCA Customer Service Online Award en Veiligheidsregio Noord-Holland Noord de Dutch Business Intelligence Award. Graag nemen wij u mee in de verhalen achter het succes van deze bedrijven.

Veel marketingboeken, -tijdschriften en -artikelen worden gewijd aan inzicht in - en informatie over standaard doelgroepen. Door jarenlang onderzoek is er immers veel informatie beschikbaar over deze standaard doelgroepen, waardoor je hier als bedrijf slim op kunt inspelen. Of kòn inspelen? De klantreis bevindt zich al enige tijd online; daar wordt bij standaard doelgroepen geen rekening mee gehouden. Door de verschuiving naar online is er meer data beschikbaar dan enkele jaren geleden. Het inzichtelijk maken van, en het analyseren en handelen naar deze data leidt u tot betere resultaten.

Het bezoekersaantal van theaters is de laatste jaren relatief stabiel. Echter blijkt uit onderzoek dat er een enorm potentieel is voor toneelvoorstellingen. De belangrijkste reden waarom deze potentiële doelgroep niet over gaat tot een bezoek bestaat uit het veronderstelde risico dat zij getuige zijn van een voorstelling die niet bij hen past, het gemis van herkenbare verhalen en het ontbreken van urgentie om een voorstelling te bezoeken. Hoe krijg je het als cultuurorganisatie dan toch voor elkaar om potentiële bezoekers naar een voorstelling te lokken?