"Er zijn maar weinig verkopers die enthousiast zijn over hoe een IT-applicatie werkt. Ze willen wel alles weten over hun klanten, maar zonder ingewikkelde software." Een utopie of realiteit? Directeur Gerard Beijer en projectmanager Guus Heezen van groothandel de Terborgse Wijncentrale vonden de juiste weg om CRM in te voeren en te koppelen met hun ERP-systeem.

"Lekker koken en een perfecte bediening is niet meer voldoende. Om je te onderscheiden moet je je gast door en door kennen en op het juiste moment het juiste aanbod creëren." In onze nieuwste klantcase is meester-kok, meester vinoloog en meester-gastheer van Landgoed Wolfslaar in Breda aan het woord.

Rendementsdenken binnen de cultuursector? Het is een dilemma, vindt Job Noordhof, hoofd marketing en zakelijke relaties bij het Nederlands Philharmonisch Orkest en Nederlands Kamerorkest (NedPhO/NKO). Kunst en cultuur kennen immers andere waarden. "Nu subsidies opdrogen, moet ook de cultuursector efficiënt en effectief werken. Een gestroomlijnde kaartverkoop is één, Maar minstens zo belangrijk is het binden van particuliere en zakelijke klanten, vrienden, donateurs en sponsors. Dankzij CRM kunnen we dit nu."